موافقت ارتش رژیم صهیونیستی با تداوم جنگ در غزه سوناک: حجم کمک‌های امدادی به غزه باید بیشتر شود واکنش حماس به عملیات شهادت طلبانه شهروند ترکیه در قدس اشغالی + فیلم قاضی آمریکایی ترامپ را برای توهین به دادگاه جریمه کرد تظاهرات علیه نتانیاهو در قلب تل‌آویو (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) گوترش حماس و اسرائیل را به آتش‌بس فراخواند پیشرفت ملموس در سازش ریاض - تل‌آویو صنعا: عربستان تمایل به تکمیل مذاکرات با یمن دارد نتانیاهو: «با یا بدون توافق» به رفح حمله می‌کنیم لاپید: تل‌آویو به گروگان دیوانگان بی‌مسوولیت مبدل شده است حمله پهپادی به یک کشتی در اقیانوس هند (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) وزیر کشور: اتباع بیش از این نباید وارد کشور شوند بن‌گویر: نتانیاهو به من قول حمله به رفح داد رافائل گروسی راهی ایران می‌شود (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) ترامپ از نتانیاهو ابراز نارضایتی کرد موج جدید حمله موشکی از لبنان به اراضی اشغالی وزارت خارجه روسیه: از سال ۲۰۲۲ آماده مذاکرات صلح بوده‌ایم خراسان‌ رضوی از نظر تعداد مراکز شبه‌خانواده، رتبه اول کشور را دارد توییت نماینده سابق مجلس بریتانیا در حمایت از مردم غزه + عکس نخست وزیر رژیم صهیونیستی: احتمال رسیدن به معامله تبادل اسرا اندک است قصد اسرائیل برای ممانعت از خروج مردان از رفح
سرخط خبرها

آیا اینترنت ایران گران و ناامن است؟ | بازی اینترنتی دولت و مجلس

  • کد خبر: ۴۶۴۹۵
  • ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۷
آیا اینترنت ایران گران و ناامن است؟ | بازی اینترنتی دولت و مجلس
وزارت ارتباطات مدعی است برخی افراد برای افزایش قیمت اینترنت و کاهش دسترسی مردم، به وزارتخانه فشار می‌آورند.
محبوبه عظیم زاده | شهرآرانیوز؛ به نظر چالش‌های مجلس یازدهم در موضوع اینترنت تمامی ندارد. به تازگی دوباره حرف و حدیث‌ها درباره اینترنت بالا گرفته است، این بار، اما از سوی نصرا... پژمانفر، نماینده مردم مشهد و رئیس کمیسیون اصل ۹۰. او که به تازگی در برنامه دست خط شبکه پنجم سیما حاضر شده، سخنانی را برزبان آورده‌است، از بحث بر سر سرمربی تیم ملی فوتبال و حاشیه‌های آن تا داستان شبکه ملی اطلاعات و پیام رسان ها.
 
پژمانفر با صراحت از این گفت که اینترنت ما گران‌ترین و ناامن‌ترین اینترنت دنیاست و خدماتی که مردم ما امروز در فضای مجازی دریافت می‌کنند، قابل دفاع نیست. او گفت اگر بخواهیم وضعیت کشور خودمان را با عراق و افغانستان و نه حتی با کشور‌های اروپایی مقایسه کنیم، می‌بینیم که شرایط خوبی نداریم. بیشتر هم روی بحث گرانی اینترنت تأکید کرد و گفت: «هزینه‌ای که مردم برای اینترنت پرداخت می‌کنند، در مقایسه با دنیا و حتی در مقایسه با کشور افغانستان گران است.
 
ما ناامن‌ترین خدمات را ارائه می‌کنیم که مسائل مختلفی دارد.» و در ادامه با رویکردی صریح‌تر از قبل که به ظاهر این روز‌ها انتخاب خیلی از دولتمردان شده است، از منافعی گفت که به جیب عده‌ای می‌رود که دولت هم جزئی از آن است: «علتش این است که منافعی وجود دارد که برخی نمی‌خواهند از آن دست بردارند. یکی از منافع برای دولت است. دولت‌ها دائم درباره این موضوع که بتوانند در جیب مردم دست کنند و از این منافع سود ببرند، نقش آفرینی می‌کنند که قصد داریم این را کنترل کنیم.» نصرا... پژمانفر صحبت هایش را ادامه داد و این مرتبه به شکل مشخص خطاب به وزارت ارتباطات گفت: «در فضای مجازی شاید سالانه بیش از هشت نه هزار میلیارد و بلکه تا ۱۰ هزار میلیارد از این پول را وزارت ارتباطات دریافت می‌کند. این پول کجا می‌رود؟ باید بخشی به این سمت بیاید که به مردم توسعه و زیرساخت بدهد.»


برای افزایش قیمت فشار می‌آورید، اما گران نیست!

همان طور که انتظار می‌رفت، جبهه گیری‌های صریح پژمانفر بدون پاسخ نماند. معاون وزیر ارتباطات به سرعت و با زبانی که به گوشه وکنایه باز شد، خود پژمانفر را هم در این ماجرا مقصر دانست و گفت: «برخی آقایان که در تریبون‌های رسمی ادعای برخورداری ایران از گران‌ترین اینترنت دنیا را می‌کنند، در خفا برای افزایش قیمت اینترنت و کاهش دسترسی مردم به آن به ما فشار می‌آورند.» این سخنان در سایت خبری انتخاب منتشر شده و درباره اینکه کدام معاون وزیر این حرف‌ها را زده،  چیزی نوشته نشده است. با این حال در ادامه گفته شده است: «قیمت اینترنت در ایران جزو ۱۰ اینترنت ارزان دنیاست و اینکه به لحاظ سرعت در جایگاه ۶۲ دنیا قرار دارد.»
 
همچنین معاون وزیر در ادامه درباره امنیت فضای اینترنت هم گفته است: «از نظر امنیت هم تا جایگاه مطلوبی رشد کردیم. تلگرام را فیلتر کردند و فیلترشکن‌ها و باج افزار‌ها امنیت فضای مجازی را به طور جدی با چالش روبه رو کردند، ما این موضوع را هشدار داده بودیم.»
 
جنجال‌های مجلس یازدهم بر سر اینترنت البته سر درازی دارد. اوایل شهریورماه بود که نمایندگان مجلس در طرحی با عنوان سامان دهی پیام رسان‌های اجتماعی، فعالیت شبکه‌های اجتماعی را به تأیید یک هیئت سامان دهی و نظارت منوط کردند و خواستار احراز هویت کاربران اینترنت شدند. طرحی که خود نصرا... پژمانفر که امروز می‌گوید خدماتی که فضای مجازی به مردم ارائه می‌کند، قابل دفاع نیست، یکی از امضاکنندگان و درواقع طراح آن بود و معتقد به اینکه این طرح منافعی برای کاربران به دنبال دارد.
 
او همان موقع هم به کیفیت بد اینترنت اشاره کرده بود و گفت: «از آنجایی که بدترین کیفیت اینترنت را در کشور داریم، بیشترین هزینه را برای آن پرداخت می‌کنیم و بدترین نوع امنیت را در فضای مجازی داریم. این طرح را ارائه کرده ام و معتقدم که با طرح صیانت از فضای مجازی، قیمت اینترنت به یک دهم می‌رسد.» این طرح همان زمان هم واکنش‌های زیادی را در فضای مجازی به راه انداخت، هم از جانب مردم و هم از سوی چهره هایی، چون رضا رشیدپور که توئیت کرد: «۲۵ سال پیش در چنین روزی بیل گیتس از سیستم عامل ویندوز ۹۵ رونمایی کرد. ما درست در چنین روزی مشغول انتشار اخبار مربوط به طرح پیشنهادی برخی نمایندگان گرامی مجلس درباره اینترنت و شبکه‌های اجتماعی هستیم.»


محدودکننده یا تسهیل کننده؟

ماجرای اینترنت ملی یا همان شبکه ملی اطلاعات که حتی نام آن هم همیشه حاشیه‌هایی را به دنبال داشته است و وزیر جوان هم توضیحاتی درباره آن ارائه کرده بود، برنامه‌ای است که دولت سال هاست درصدد تحقق آن است. آذرماه سال ۹۸ بود که حسن روحانی اعلام کرد دولت قصد دارد شبکه ملی اطلاعات را تا حدی تقویت کند که مردم برای رفع نیازمندی‌های خود به خارج نیاز نداشته باشند. اتفاقی که محمدصالح جوکار، نماینده اصول گرای مجلس یازدهم که در مجلس دهم عنوان رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها را داشت، در همان هنگامه ارائه طرح به مجلس، از این گفت که هدف این برنامه مدیریت تهدید‌های فضای مجازی و ایجاد فرصت‌های بیشتر برای کسب وکار در شبکه‌های داخلی است.
 
او همچنین به این نکته اشاره کرد که در پیش نویس سند همکاری بیست وپنج ساله ایران و چین این موضوع با عنوان همکاری ۲ کشور در جهت توسعه فضای مجازی قید شده است. حالا هم بعد از این جنجال ها،  دوباره ماجرای گرانی اینترنت، وزارت ارتباطات و مجلس را روبه روی هم قرار داده است. برخی کاربران فضای مجازی هم دراین باره ادعا‌های وزارت ارتباطات را درست می‌دانند و نوشته اند: «اسم افرادی را که به دنبال کاهش دسترسی مردم به اینترنت هستند،  شفاف سازی کنید» برخی دیگر هم با بی حوصلگی و تمسخر نظر گذاشتند: «وزارت ارتباطات هم که از گران شدن اینترنت خیلی ناراحته!»
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->